ÉÉN VAN DE GROOTSTE WINKELCENTRA VAN NEDERLAND IS GEOPEND: WESTFIELD MALL OF THE NETHERLANDS IN LEIDSCHENDAM. ALLES STAAT IN HET TEKEN VAN BELEVING. OOK ALS HET OM ZOETWAREN GAAT.  MOVE ON NAM DAAROM EEN KIJKJE IN DE KEUKEN VAN JAMIN. WAT VALT ER TE LEREN?

Merkenbouwer

Jamin is traditioneel sterk in het in de markt zetten van nieuwe assortimenten, in het bouwen van merken en categorieën. Dat begon een paar jaar terug met de succesvolle ‘brand’ Twizzl en sindsdien zijn introducties zoals American Candy, Sugoi Japan, Bean Boozled, Arizona Drinks, Choco Kisses, Bar Mania en Oreo Madness zomaar wat voorbeelden van het feit dat Jamin hit na hit aflevert. Dat doet men slim, via uitgekiende marketing waarbij de diverse social mediaplatforums hun werk doen. Ook wordt de hulp ingeroepen van een groep bekende bloggers en vloggers. Op internet duiken daardoor inmiddels tal van filmpjes op over het snoepgoed en ijs van Jamin. Zo is voor het succesconcept Twizzl de magie van de bekende Nederlander gebruikt, in dit geval Ronnie Flex die zijn eigen Ronnie Flex Twizzl heeft samengesteld.

Sfeer en beleving

De winkel is één en al sfeer en beleving. Dat begint met de immense snoepwand, gevolgd door een prachtige lollypresentatie. Even verderop lekker neuzen tussen de diverse popcornsoorten; het kan. Jamin roept het nostalgische gevoel op van lekker schepsnoep graaien uit bakken en potten. Dat is niet alleen leuk voor kinderen, maar misschien juist ook voor de oudere generatie. Heel even terug naar die goede, oude tijd.

Een stukje historie

Cornelis Jamin was in 1870 de grondlegger van Jamin, dat begon in Rotterdam en groeide uit tot honderden vestigingen in het land. In 1985 ging Jamin failliet. Winkels werden gesplitst, afgestoten, en deels voortgezet onder de naam De Verwenwinkel. Ahold nam de winkels in 1993 over. Anno 2021 heeft de verkoper van chocolade, snoep en drinks volgens het franchiseconcept enige tientallen winkels in Nederland.

Scheppen maar

Voor elk wat wils. Bij binnenkomst stuit je als klant op een immense snoepwand. Als zoetekauw loopt het water je in de mond. Colaflesjes, schuimblokken, boterzachte gloeiwormen of mermaid glittersticks; het is er allemaal. Scheppen en afwegen. En betalen natuurlijk. Daarna is het genieten voor de liefhebber. Bij de nieuwe Jamin kun je naast snoepgoed ook chocola, chips, koek, drinken en vele andere zoetigheden en lekkernijen kopen. En er is zelfs (schep)ijs.

Eigenzinnig

Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam doet zijn naam eer aan: met 280 winkels en restaurants en een oppervlakte van 117.000 vierkante meter is het qua grootte vergelijkbaar met Hoog Catharijne in Utrecht. De doelgroep is wel wat anders. In Hoog Catharijne heb je ook veel mensen die op doorreis zijn. Het ligt naast een groot station. Westfield Mall of The Netherlands is meer een bestemming. Dat heeft onder meer te maken met het horeca- en leisure-aanbod, waaronder een Kinepolis-bioscoop met tien zalen, alsmede The Gallery. Dit is een unieke plek met een eigenzinnige uitstraling, waar merken zijn gevestigd die je normaliter alleen in gebieden als ‘De 9 Straatjes’ tegenkomt.