TANKEN KAN AL ONBEMAND. MAAR WASSEN ZONDER PERSONEEL? DAT GEBEURT NOG LANG NIET OVERAL, OOK OMDAT DE MENINGEN EROVER IN PETROLLAND VERDEELD ZIJN. WANT JA, JE HEBT MINDER PERSONEELSKOSTEN. MAAR WAT DOE JE MET STORINGEN? EN HOE ZORG JE ERVOOR DAT HET GEEN ROTZOOITJE WORDT? BIJ PEUT ABSWOUDE IN NOORDWIJK HEBBEN ZE DIT ALLES GOED ONDER CONTROLE. WAT HEET, DE OMZET IS ER ZELFS MET 15 PROCENT GESTEGEN

Bij Peut Abswoude kan de klant vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week en 365 dagen per jaar zijn auto wassen. “Dus wanneer het hem of haar uitkomt. Dat vindt men prettig. In de tijd dat het nog een bemande locatie was, kregen we vaak voor zeven uur ’s ochtends en na tien uur ’s avonds de vraag van klanten of ze hun auto konden wassen. Nou, nee. Dat kon niet. Nu wel en daarmee hebben we klanten voor ons gewonnen”, zegt bedrijfsleider Oska van Lokven van Peut Abswoude. Die gunfactor hebben ze bij het tankstation in Noordwijk ook gekregen dankzij de keuze voor kwaliteit. Klanten kunnen hun voertuig zelf wassen bij één van de acht Savona wasboxen, waar zij één of meerdere wasprogramma’s kunnen selecteren. Naspoelen van de auto gebeurt met osmose-water, waardoor de auto vlekvrij opdroogt. Dit maakt zemen overbodig. En als de klant kiest voor het gemak en de snelheid van machinaal wassen, dan treft hij of zij in de washal een moderne en geavanceerde Washtec- installatie aan met gepatenteerde borstels.

‘Voorheen hadden ze niet voldoende muntgeld bij zich en konden ze de wasbeurt voor hun gevoel niet goed afronden. Nu wel, ze swipen hun pas zo langs de betaalautomaat.’

Oska van Lokven

Bedrijfsleider Peut Abswoude, Peut Abswoude

Extra usp

Klanten kunnen de wasbeurt met munten, met waspenningen of contactloos betalen. “Het liefst zien we dat klanten ook met hun MultiTankcard of TravelCard kunnen betalen, maar dat is nog niet mogelijk. Dat schijnt lastig vorm te geven, maar wellicht komt dat nog in de toekomst. Het zou een extra usp zijn”, weet Van Lokven. Hij zegt dat het betaalsysteem een belangrijk onderdeel is van het onbemande wasconcept van Peut Abswoude. “Als klanten ervoor kiezen om zelf hun auto te wassen in de wasboxen, dan betaalt men voor de wastijd. Voor een euro kunnen ze twee minuten wassen. En hoe ging dat voorheen? Dan hadden ze niet voldoende muntgeld bij zich en konden ze de wasbeurt voor hun gevoel niet goed afronden. Nu wel, ze swipen hun pas langs de betaalautomaat en kunnen weer een paar minuten door. Gemak dient de mens.” Het is zelfs zo dat deze vorm van contactloos betalen de omzet flink stimuleert, weet Van Lokven. “Drie jaar geleden zijn we gestart met het onbemande wasconcept. Toen hebben we ook meteen contactloos betalen mogelijk gemaakt en sindsdien is de omzet met minimaal 15 procent gestegen.” De klant wordt bij de wasboxen via een piepje geattendeerd op de aflopende tijd. “Ook loopt er een teller mee, zodat men precies kan zien hoelang ze nog hebben. En hebben ze meer tijd nodig, dan kunnen ze die nu dus eenvoudig kopen.” Overigens is de hoeveelheid tijd die klanten krijgen voor een euro afhankelijk van het wasprogramma. “Kiezen ze voor alleen wassen met water, dan is een euro twee minuten waard. Maar kiezen ze ook voor een shampoo, dan gaat er iets van die tijd af.”

Weloverwogen keuze

De keuze voor het onbemande concept is volgens Van Lokven weloverwogen gemaakt. “Kijk, aan de ene kant verhoogt het onbemande concept de kans op vandalisme. Maar aan de andere kant bespaar je op personeelskosten en krijgt de klant flexibiliteit. Ze kunnen hun auto wassen wanneer zij willen. Dat zijn dus afwegingen die je vooraf moet maken, maar wij hebben destijds de stap genomen. En we hebben geen dag spijt gehad.” Met dat vandalisme heeft Peut Abswoude namelijk wel te maken gehad, maar niet op grote schaal. “Het valt echt mee”, zegt Van Lokven. Ook omdat er extra maatregelen zijn genomen, zoals cameratoezicht. “En de prullenbakken zijn anders ingericht. Op een gegeven lagen er stofzuigers en zelfs een Perzisch tapijt bij de plek waar men de auto uitzuigt. Die dumpten ze dan hier. Daarom hebben we een extra stalen balk in de opening van de prullenbak laten maken, zodat er geen grofvuil meer in kan.” Het is een les die is geleerd. Net zo goed dat Van Lokven aangeeft dat het belangrijk is om als ondernemer en medewerkers in de buurt van het station te wonen. “Bij een storing moet je kunnen snel handelen. Bij de roll-over zit namelijk een noodstop, daar drukt de klant op bij een storing of als hij of zij problemen heeft met het starten van de wasbeurt. Dan moet je wel binnen een paar minuten aanwezig zijn.” Peut Abswoude heeft dat dan ook goed georganiseerd en rouleert de ‘storingsdiensten’ onder de medewerkers die in de buurt van het station wonen. “En overdag springen medewerkers van ons autobedrijf, dat op hetzelfde terrein is gevestigd, bij”, legt Van Lokven uit. Overigens, zo stelt de bedrijfsleider van Peut Abswoude, is de roll-over redelijk storingsongevoelig. “We hebben weinig problemen, ook omdat we de bedieningsinstructies zo simpel als mogelijk hebben beschreven. Met pictogrammen. Een kind kan letterlijk de was doen.”