ER WAAIT EEN NIEUWE, FRISSE WIND BIJ SHELL SWART & STROUS LANGS DE N44 IN WASSENAAR. ZEG MAAR GERUST EEN WERVELWIND. JUNIOR STROUS (JA, DE ZOON VAN RACELEGENDE EN EIGENAAR VAN HET TANKSTATION TON STROUS) ZWAAIT ER SINDS VIJF JAAR DE OPERATIONELE SCEPTER. HIJ LANCEERT CONCEPT NA CONCEPT. “WE HEBBEN NET VIJF JAAR BIJGETEKEND BIJ SHELL, NU KUNNEN WE ECHT DOOR.”

Strous wijst naar de zestien pompen. “Hier en daar zijn onderdelen aan vervanging toe. Dat hadden we natuurlijk al lang gedaan, ware het niet dat het contract met Shell nog niet rond was. We hebben dus even op de rem getrapt, maar nu het rond is pakken we door.” Het betekende overigens niet dat alles stil heeft gestaan bij het bekende tankstation aan de N44. Strous wijst naar de shop. “Daarin zit nu ons nieuwe bakery concept; Grand Café De Paris. Helemaal zelf ontwikkeld. Het concept, de huisstijl en het assortiment”, legt de jonge ondernemer uit. Hij spreekt zelfs over een franchiseconcept. “Dit is zo goed doordacht, daar kunnen andere tankstations ook hun voordeel mee doen. Er zijn ook al verschillende ondernemers geweest om te kijken, leuk toch.”

Broodje king crab met bladgoud

Grand Café De Paris is een luxe lunchgelegenheid voor de fijnproever. “Al onze producten zijn dagvers, biologisch en komen van dichtbij. De grillworst en hamburgers bijvoorbeeld worden geleverd door de lokale keurslager uit Wassenaar. En de vis halen we bij Smidt Zeevis uit Rotterdam. Lekker, vers en pure kwaliteit”, glundert Strous. Dat laatste is essentieel volgens hem. “Mensen die hier komen, komen voor kwaliteit. Het maakt hen niet zo gek veel uit wat het kost. Een broodje king crab (het neusje van de zalm onder de krabben) voor zestien euro? Wij verkopen het. En hier geen zalmsalade, maar we doen de warm gerookte zalm in stukjes op een heerlijk vers wit puntje. Genieten. En voor de liefhebber hebben we ook foie gras.” Natuurlijk verkoopt Strous daarnaast ook een broodje kroket, sauzenbroodje en puntje met filet americain. “Maar ook dat doen we weer anders dan anderen. Als het om de presentatie gaat bijvoorbeeld; wij snijden de puntjes van boven open en beleggen ze vanaf de bovenkant. Dat ziet er niet alleen fantastisch uit, het zorgt er ook voor dat het instagramable wordt. Ik heb al verschillende plaatjes van onze broodjes op social media voorbij zien komen. Zo groeit onze bekendheid.” Het enthousiasme straalt van de jonge ondernemer af. “Wil je trouwens koffie? Met of zonder bladgoud? Dat bladgoud is ook zoiets; dat vinden mensen dus heel leuk. Het is eetbaar en wordt van echt goud gemaakt. Het is de ultieme luxe decoratie van onze broodjes of kop koffie.” Strous loopt ondertussen naar de bestelzuil. “Klanten kunnen alleen online of via de bestelzuil hun broodje of kop koffie bestellen. Dat zorgt voor een goed flow; ze rijden hier het terrein op, bestellen bijvoorbeeld via de app een kop koffie, tanken, komen binnen en de koffie staat al klaar. Gemak en snelheid, dat is key voor een tankstation.”

Merken bouwen

Grand Café De Paris, MrGlow, PoetsLAB; op het terrein van Shell Swart & Strous schreeuwen de namen van de verschillende bedrijfsonderdelen de klanten tegemoet. “Wij bouwen merken. Neem het PoetsLAB, mensen komen vanuit alle windstreken om hier hun auto te laten poetsen, omdat ze vertrouwen hebben in onze aanpak”, zegt Strous. Het ontstaan van het PoetsLAB kent overigens een leuke aanloop, vertelt hij. “Wij zijn ook importeur van het merk Turtle Wax Pro. In het begin gingen onze jongens bij de wasstraat staan en vroegen de klanten of ze interesse hadden in de waxproducten. Dat werkte niet. Mensen hebben bijvoorbeeld geen idee dat de lak dof is. Of dat er kleine krasjes op de motorkap zitten. Dat zien ze niet, dus waarom zouden ze die producten dan ook kopen. Dus wat doen we nu; onze medewerkers lopen met een trolley rond vol met waxproducten en zeggen tegen de klant; u heeft daar en daar wat krasjes en vlekken. Zal ik ze gratis voor u verwijderen? Dat is zo’n succes, dat we uiteindelijk PoetsLAB hebben geïntroduceerd. Er werken nu acht mensen, dagelijks. Doffe lak, vlekken in de bekleding, een muffe geur; zij lossen het op. Binnen een dag. En ondertussen krijgen klanten ook nog een mooie BMW als leenauto.”

“Het gaf altijd zoveel stress, ieder jaar weer opnieuw. Dan vind ik dit dus veel leuker. Alles wat we hier doen geeft direct resultaat en het is iets voor de langere termijn. Het is ook gaaf dat mijn ouders mij hier zo veel vrijheid geven, ik mag echt ondernemen.”

Junior Strous

Ondernemer, Shell Swart & Strous

Straatlegale BMW M6 GT3

BMW is sowieso een merk waar Strous wel gevoelens bijheeft. Zo bouwde hij ooit een straatlegale BMW M6 GT3. Inmiddels is Strous begonnen aan zijn volgende project, een Ferrari 458 omtoveren tot een straatlegale GT2 auto. “Die staat nu in de Shell Garage. We kunnen er wel even naar toe lopen”, glundert Strous. De Shell Garage is een concept dat hij binnenkort hoopt te lanceren. “Hier kunnenklanten even snel hun olie laten verversen. Dat bestaat al in Amerika, zo gek dat dit nog niet in Nederland is geïntroduceerd. Hier ververst de dealer de olie, vaak pas na 25.000kilometer. In Amerika gebeurt dat na 10.000 kilometer. Dat is beter voor de motor, ik denk daarom dat er markt voor is. Bovendien kijken wij meteen de auto ook even na voor de klant en vervangen we desgewenst een lampje en vullen we de andere vloeistoffen bij. Zo kan de klant weer veilig de weg op.” Maar voor het zover is, hoopt Strous eerst zijn Ferrari 458-project te hebben afgerond. “Ik heb de auto online gekocht, hij was gecrasht in Amerika. Ik zit dagelijks op internet, onderdelen te zoeken en te bestellen. En die monteren we dan hier op de auto, hier in de Shell Garage. Allemaal carbon, dure hobby hoor”, wijst Strous naar de bumper van de Ferrari. “Maar wel erg leuk.”

Spa-Francorchamps

Strous verdiende, net als zijn vader, ooit zijn strepen in de racewereld. Zo racete hij in de Nederlandse Formule Ford Zetec klasse en won hij zijn eerste race op Spa-Francor-champs. Strous was daarmee de jongste coureur ooit die een Formule Ford race won. In 2003 stapte hij over naar de Formule Renault 2.0. Strous won meerdere kampioenschappen in binnen- en buitenland. In 2009 vertrok Strous naar Amerika voor de Indy Lights-series. Hij richtte met hulp van race legende Arie Luyendijk zijn eigen Indycar-raceteam op. Strous won gelijk de eerste twee races van het seizoen op het stratencircuit van Saint Petersburg en werd daarmee de derde Indy Lights-coureur die een dubbele overwinning haalde in zijn debuutraces. Hij was wederom lange tijd leider in het kampioenschap, maar moest stoppen vanwege problemen met de sponsoring. “Het gaf altijd zoveel stress, ieder jaar weer opnieuw. Dan vind ik dit dus veel leuker. Alles wat we hier doen geeft direct resultaat en het is iets voor de langere termijn. Het is ook gaaf dat
mijn ouders mij hier zo veel vrijheid geven, ik mag echt ondernemen.”

Makkelijk te fixen

Zo heeft hij recent weer de wasstraat vernieuwd met een nieuwe roll-over van Motor City Wash. “Ja, een redelijk onbekend merk op de Nederlandse markt. Maar voor mij de ideale partner. Die machines zijn niet alleen heel goed, ze zijn ook makkelijk te fixen. Is er iets kapot, dan kan ik of mijn collega het vaak zelf repareren met een nieuw onderdeel. Dat is bij die Duitse merken vaak moeilijk, dan staat de wasstraat meteen een dag stil. Dat kan ik hier niet gebruiken, er komen hier zoveel klanten.” Inmiddels zwelt de rij voor de wasstraat aan. Strous: “We hebben een programma van 22 euro, één van de duurste van Nederland. Maar die verkoopt als de brandweer, ook omdat mensen bij 25 liter brandstof 50 procent korting krijgen op dat programma.” Het zijn ook vooral dergelijke kortingen waarmee Shell Swart & Strous strooit. “Voor de brandstoffen volgen we de Shell-adviesprijs. Maar klanten kunnen wel sparen voor een cashback van 7 euro 50 bij 250 liter. Die krijgen ze dan handje contantje”, aldus Strous.

In zijn element

Hij is in zijn element. Al pratend borrelen nieuwe ideeën boven. “Wij worden de eerste met vijf wasboxen waar klanten meteen ook hun auto elektrisch kunnen opladen. Heeft nog niemand, iedereen wil de klant maar zo snel mogelijk weer weg hebben uit de wasbox. Wij niet. We koesteren de klant, geven hem of haar alle service en na het wassen en reinigen gaan ze met een volle accu weer de weg op.” Ondertussen schieten verschillende klanten Strous aan. Ze feliciteren hem allemaal met het nieuwe bakeryconcept. “Dit is zo leuk, het wordt gewaardeerd. En tuurlijk hoop ik het station een keer te mogen overnemen van mijn ouders. We voeren er ook al gesprekken over, er moet een soort van overgangsregeling komen. Maar BETA ondersteunt ons hierbij, super. Dat gedoe allemaal met de Belastingdienst, vind ik maar niets. Ik ben een petrolhead, geef maar de geur van brandstof.”

Appel valt niet ver van de boom

Vader en zoon Strous houden van opschieten. Zowel op als buiten het circuit. Junior Strous nog het meest. Zo werd hij al eens met 325 kilometer per uur gesignaleerd op de A2. Gelukkig niet door de politie, maar door hemzelf op Instagram. Vader Ton doet het wat rustiger aan na een roemrucht raceverleden. Hij is de tachtig inmiddels ruimschoots gepasseerd (‘85 pas’ in zijn eigen woord), maar ziet er absoluut niet uit als een oldtimer. Integendeel. Nog niet eens zo lang geleden racete hij op zijn geliefde Zandvoort zelfs nog de Westfieldcup. En ook hij is nog iedere dag op het station te vinden.