DE WASSTRAAT IS VOOR TANKSTATIONS EEN ESSENTIEEL ONDERDEEL VAN HET TOTALE VERDIENMODEL. MAAR HOE KUN JE HET RENDEMENT VAN DE CARWASH VERDER OPKRIKKEN? HANEX KIEST VOOR EEN DUIDELIJKE FOCUS OP DE MEDEWERKER, EN DE OPLEIDING VAN HET SERVICEMEDEWERKERS VIA TRAININGEN.

Hanex heeft zestien carwashlocaties. “Het merendeel zijn roll-overs bij onze tankstations. Maar we hebben ook vier standalone carwashlocaties, die zich alleen richten op het wassen van auto’s”, vertelt Ine Peters van Hanex. Zij stuurt als fieldmanager alle locaties aan. “Onze medewerkers zijn blij en gastvrij. Op iedere locatie. En altijd. Dat hoort bij onze Brabantse inborst en bij het familiebedrijf dat we zijn. Mensen verwachten hier ook ‘gewoon vriendelijk’ te worden geholpen”, aldus Peters. Maar die blijheid en gastvrijheid gaat niet zonder goed advies, verzekert zij. “Onze gasten moeten het juiste programma kiezen. En dat betekent niet altijd het meest uitgebreide programma. Als een klant die wel kiest, en hij of zij komt een week later weer, dan zeggen onze medewerkers; de vorige keer heeft u het complete programma gekozen, nu kunt u af met een iets minder uitgebreide wasbeurt. De acryl-lakverzegeling in ons meest uitgebreide programma beschermt namelijk de lak wekenlang.” Toch is het soms best lastig, erkent Peters. “Je moet geen stiltes laten vallen, wij wijzen de gasten die aan komen rijden meteen op alle mogelijkheden. En dat doen we oprecht, je wilt niet dat gasten denken dat je hen iets aansmeert.”

Werking van de machines

Om onder meer die oprechtheid goed tot uiting te laten komen volgen de medewerkers diverse trainingen, waaronder die van Dr.Stöcker. “Via die trainingen leren ze hoe ze gasten ontvangen, welke vragen ze kunnen stellen, maar ze
leren ook alles over de wasproducten die worden gebruikt en over de werking van de machines. Wij vinden namelijk dat wanneer de gasten vragen hebben, de medewerker deze meteen moet kunnen beantwoorden. Ook als het gaat om onze  machines.” Het is een uitdaging om alle medewerkers bij de trainingen te betrekken. Peters: “In de coronaperiode waren fysieke bijeenkomsten niet mogelijk. En je weet; je moet de kennis steeds weer opfrissen. Daarom hebben we samen met Dr.Stöcker een online bijeenkomst georganiseerd. Dit gebeurde in de vorm van een YouTube-filmpje waarin alles over de verzorgingsproducten haarfijn werd uitgelegd. Heel leuk, en leerzaam voor de medewerkers.”

“Onze medewerkers hebben de HaneX-factor, ook mede dankzij de trainingen. Ze weten alles, leveren kwaliteit en zijn servicegericht.”

Ine Peters

Fieldmanager, Hanex Hospitality Group

Uniek in de regio; de interieurbaan

Het is hoe Peters het graag ziet. “Onze medewerkers hebben de HaneX-factor, ook mede dankzij de trainingen. Ze weten alles, leveren kwaliteit en zijn servicegericht.” Dat laatste komt ook tot uiting in Hanex Carwash Veghel, waar de auto, voordat hij de wasstraat in gaat, wordt voorgewassen door onze medewerkers. Gedreven gaat de medewerker ermee aan de slag. Alles in overleg met de gast. Nadat de gast een keuze heeft gemaakt, wordt de auto in de geautomatiseerde wasstraat grondig gewassen en gedroogd. Vervolgens gaat men richting de interieurbaan. Op de interieurbaan wordt de auto door de carwashspecialisten van Hanex, zonder dat de gast daarvoor een afspraak hoeft te maken, ook van binnen schoongemaakt. En dat terwijl de gast ondertussen geniet van een gratis kop koffie of thee. Peters: “We leggen de mensen in de watten. En we adviseren ze optimaal, zodat de auto de best mogelijk wasbeurt krijgt.”