WIE MET DE DEELNEMERS AAN DE BETA-LEDENREIS NAAR DRESDEN SPREEKT, HOORT TWEE ZINNEN REGELMATIG TERUG: ‘ZEKER VOOR HERHALING VATBAAR’ EN ‘DAT SMAAKT NAAR MEER’. DE KANS IS DAN OOK LEVENSGROOT DAT DEZE EERSTE LEDENREIS NIET DE LAATSTE IS.
Het ‘Florence aan de Elbe’ zo wordt Dresden ook wel genoemd. Het dankt die bijnaam aan de vele baroken rococoarchitectuur die de hoofdstad van de Duitse deelstaat Sachsen rijk is. In de Tweede Wereldoorlog raakte Dresden door bommen zwaar beschadigd, maar veel monumenten zijn in de decennia daarna in oude luister hersteld. Hoewel een fietstour door de historische binnenstad – en de diverse parken – ook op het programma stond, was dat niet de reden om voor Dresden te kiezen als bestemming van de eerste BETA-ledenreis. Dat was namelijk de ‘Gläserne Manufaktur’, oftewel de ‘Glazen Fabriek’. Dit bijzondere complex zette Volkswagen twintig jaar geleden neer voor de productie van de luxe Phaeton. Sinds 2017 maakt het merk hier uitsluitend elektrische auto’s. Momenteel de ID.3. In het kader van de energietransitie leek BETA een gezamenlijk bezoek aan die fabriek een uitstekende reden om naar Dresden af te reizen. Tijdens de rondleiding door de ‘Transparant Fabriek’ liet de gids conceptcars van de VW ID.3, 4 en 6 zien en vertelde hij over de visie van Volkswagen op e-mobility. Daarnaast kon het gezelschap, door het vele glas in het gebouw, nauwgezet het productieproces volgen in die hypermoderne fabriek. Na de tour was er ook nog volop gelegenheid om zelfstandig door het gebouw te lopen.
Mobiliteit van vroeger en straks
Het bezoek aan de Glazen Fabriek vond plaats op de middag van woensdag 25 oktober. Die ochtend waren 30 deelnemers via Schiphol afgereisd naar Duitsland. Zes anderen kwamen met de auto naar Dresden. De groep bestond uit BETA-leden en hun partners, de bestuursleden en het secretariaat van de vereniging. De reis bevatte twee overnachtingen in een hotel dat op loopafstand lag van het stadscentrum. Op donderdag 26 oktober stond de reeds genoemde toeristische fietstocht, waarvoor het gezelschap in tweeën werd gedeeld, door stad en parken op het programma. De dag ervoor stond het bezoek aan de ‘Gläserne Manufaktur’ in het teken van de toekomst van de mobiliteit. Op de tweede dag van de reis was er juist aandacht voor de mobiliteit van vroeger. Daarover was van alles te zien in het Verkehrsmuseum Dresden, dat in een schitterend 16e-eeuws renaissancegebouw zit. Vóór de gezamenlijke maaltijd met typisch Duitse kost wandelde de groep eerst nog met een nachtwaker door het centrum van de stad. De vrijdag stond in het teken van de terugreis.”
Ervaringen delen
Paulien Geerlings van Tankstation Reuver was een van de deelnemers aan de reis. “Het was heel leuk, interessant en gezellig”, vat zij de drie dagen samen. “Ik denk dat ik voor iedereen spreek, als ik zeg dat dit absoluut voor herhaling vatbaar is. Naast het officiële deel van het programma was er veel ruimte voor ontspanning en gezelligheid. Het was erg leuk om elkaar eens in een heel andere sfeer en omgeving mee te maken. Ook bood het weer de kans om uitgebreid te spreken met mensen die met hetzelfde bezig zijn als wij. Tankstationhouders vormen binnen de retail van hun dorp of stad toch een aparte entiteit. In je omgeving heb je daardoor niet vaak de mogelijkheid om met mensen, die hetzelfde doen als wij, te praten over je bedrijf en de uitdagingen waarmee je te maken hebt. Die gesprekken, en het delen van elkaars ervaringen, waren misschien nog wel de mooiste onderdelen van de ledenreis. Ja, wat mij betreft mag BETA dit zeker vaker doen.”