ESSO SCHAGEN IN DE GELIJKNAMIGE NOORD-HOLLANDSE PLAATS LIGT ER PERFECT BIJ DEZE ZONNIGE DINSDAGMIDDAG. EEN NET VOORTERREIN, OPGERUIMDE SHOP EN STRALENDE BAKERY. ACHTER DE COUNTER VAN DIE BAKERY EEN EVENEENS STRALENDE TEAMLEIDER JUUT HUIJG (50). “ONZE NIEUWSTE AANWINST? MILKSHAKES.

Het is stilte voor de storm. “Over een uur barst het hier los”, lacht Juut, die druk is met de voorbereidingen voor de lunch. Esso Schagen is één van de vijf tankstations van Lagendijk Brandstof, een bedrijf dat al 80 jaar bestaat. En de laatste jaren hard groeit in food. “We merken een toenemende behoefte van gasten aan een vers belegd broodje. Daar spelen we natuurlijk op in”, vertelt Malissa Jeup (31). Zij is manager van alle vijf stations van Lagendijk. “En wat ik hier zie, zie ik bijvoorbeeld niet in onze vestiging in Spaanse Polder, Rotterdam. Het is hier namelijk echt ons-kent-ons. De gast is nog niet binnen of de meiden weten al welk pakje sigaretten ze moeten pakken en hoe ze het broodje moeten beleggen. Dat is echt wel bijzonder.” Juut knikt instemmend. “Dat maakt het werk hier ook zo leuk. We hebben de grootste lol met elkaar en met de gasten. Een praatje, een geintje, een serieus gesprek met de gast; het gebeurt hier allemaal.” En waar het in andere tankstations nog weleens zo kan zijn dat gasten kortaf zijn, is dat in Schagen niet zo. “De groep vaste gasten is enorm. Dat zijn mensen die hier graag komen, die ons kennen en die ook komen voor een praatje. Nee, discussies hebben we eigenlijk nooit.”

“De topper in ons assortiment hier? Dat is toch wel het broodje pikante kip”,

Malissa Jeup

Manager, Lagendijk Brandstof

Een blender, ijs en fruit

In de bakery van Esso Schagen een assortiment vers belegde broodjes, snacks, Lavazza koffie en milkshakes. “Dat laatste hebben we recent toegevoegd aan ons assortiment, als test. We hebben een blender, ijs en fruit. De gast bestelt
en wij gaan aan de slag. Vers bereid, in het zicht. Dat geeft sfeer en beleving. En de milkshake is ook nog eens fantastisch lekker”, glundert Juut. De verse bereiding is sowieso de kern van het bakeryconcept in de Esso in Schagen. “We bakken het brood meerdere keren per dag vers af. Daarnaast belegen we alle direct na de bestelling, niet in het voren. Tenminste, als de klanten de tijd hebben. Voor de gasten met haast liggen er in de koeling voorverpakte broodjes klaar, die beleggen we ’s ochtends”, legt Juut uit. Ondertussen een gast voor de counter. “Hé Jan, wat kan ik voor je doen?”, zegt Juut met een onvervalst West-Fries accent. De gast reageert enthousiast en al keuvelend bereidt Juut het broodje gezond voor hem. “De topper in ons assortiment hier? Dat is toch wel het broodje pikante kip”, weet Malissa. Zij zegt verder dat er bewust gekozen is voor een basic aanbod. “De bekende hardlopers hebben we, zoals een broodje beenham, gezond en ossenworst. Dit wordt aangevuld met een broodje van de maand. Deze maand is een broodje pittige ossenworst.” Het assortiment en de broodjes van de maand worden centraal geregeld. “Dat heeft als voordeel dat we overal hetzelfde assortiment en dezelfde hoge kwaliteit aanbieden. En is het een keer nodig, dan kunnen medewerkers ook net zo makkelijk in een andere vestiging in de bakery aan de slag. Het assortiment is immers overal gelijk”, aldus Malissa. De gast verlaat lachend de shop, zijn handenvol met een broodje gezond en een goede kop Lavazza koffie. Juut: “We werken al zo lang hier met elkaar, ik denk al wel meer dan tien jaar. Dat zegt ook veel, we hebben gewoon plezier. En dat straalt ook uit op de gasten, die merken dat meteen. De sfeer is hier altijd goed.”