TANKSTATIONS MOETEN PER 1 JANUARI 2021 TABAK UIT HET ZICHT VAN KLANTEN HOUDEN. EEN MAATREGEL WAAROP INMIDDELS WORDT VOORGESORTEERD DOOR DE DIVERSE TANKSTATION-ONDERNEMERS EN OLIEMAATSCHAPPIJEN. HIERBIJ ZIJN ER MEERDERE WEGEN DIE NAAR ROME LEIDEN.

Bij Vissers Energy Group worden al volop stappen gezet richting de displayban van 1 januari 2021. Nieuwe locaties die worden voorzien van het Moments & More-concept verkopen tabak bijvoorbeeld vanuit lades onder de kassa’s. “Wij hebben in totaal 29 stations, 12 daarvan zijn voorzien van het Moments & More-concept”, legt formulemanager Rick Teeuwen van Vissers Energy Group uit. Bij nieuwe stations kan hij geen vergelijk maken, maar bij bestaande stations die zijn omgebouwd, en de tabak sindsdien verkopen vanuit lades, is de omzetdip in tabak minimaal. “In het begin zie je even dat de verkopen teruglopen, maar al snel trekt dat weer aan”, vertelt Rick. Ook de handelingssnelheid is volgens hem geen struikelblok. “Het is even wennen, zeker als we straks te maken krijgen met plain packaging. Dan zien alle verpakkingen er hetzelfde uit. Maar goed, er zit een aantal hardlopers tussen die medewerkers vaak moeten pakken. Dan weten ze heel snel waar die liggen, dat is geen probleem.”

Geen station hetzelfde

Rick geeft aan dat bij de locaties zonder uitgebreide bakery van Vissers Energy Group wordt gewerkt met verschillende oplossingen. “Geen station is hetzelfde, vandaar. Zo hebben we op sommige locaties deuren geplaatst en kiezen we op andere plekken voor een tabakspresentatie deels achter deuren en deels vanuit lades. Op de vrijgekomen ruimtes in de reguliere tabakspresentatie aan de wand plaatsen we dan andere margerijke assortimenten, zoals batterijen, producten voor de persoonlijke verzorging en lampjes. Dat werkt eigenlijk heel goed.” Datzelfde geldt voor koffie. “In bepaalde stations hebben we op de tabakspresentatie achter de counter een koffieautomaat geplaatst. Iedere klant die tankt, en binnen afrekent, kunnen we zo voorzien van een lekkere bak koffie. Dat wordt gewaardeerd”, benadrukt Rick. Hij geeft te kennen dat deze stap een snelle afhandeling niet in de weg staat. “Klanten die een kop koffie willen, geven dat aan. De caissière zet vervolgens de koffie met één druk op de knop en gaat verder met het afrekenen. In de
tijd dat de transacties is afgehandeld, is ook de koffie klaar. Ideaal.”

Oplossing met draaideuren

AB Interieurbouw is bij Vissers Energy Group betrokken bij de ombouw van het tabaksschap. Daarnaast is de interieurbouwer actief bij veel andere tankstations, zowel bij de maatschappijen als bij de vrije ondernemers. “Wij hebben twee jaar gewerkt aan onze oplossingen, waaronder die met draaideuren. Zo hebben we gekeken naar het ophangsysteem, het juiste materiaal, de juiste scharnieren en de kleurstelling”, vertelt Rik Boogaard, eigenaar van AB Interieurbouw. Voor de basisoplossing is volgens hem gekozen voor een sterke deur van kunststof. Het ophangsystem bestaat daarbij uit twee zogenoemde pivot scharnieren. “Verder zijn de deuren voorzien van een systeem dat deur zelfsluitend maakt. Mocht de medewerker de deur niet helemaal goed afsluiten, dan valt die alsnog dicht. Dat is nodig, met een deur die halfopen staat voldoe je namelijk niet aan de wet. De tabak blijft dan namelijk nog deels zichtbaar.”

“Haal je de tabak helemaal uit zicht, door deze bijvoorbeeld in lades onder de counter te plaatsen,
dan kan het hard gaan. Dan zijn omzetdalingen van 20 procent heel gewoon”

Rick Teeuwen

Formulemanager, Vissers Energy Group

LUKOIL in Schaijk

AB Interieurbouw heeft de eerste ombouw in de standaardoplossing begin maart geplaatst bij LUKOIL in Schaijk. “Hier hebben we de rookwarendeuren in de bestaande kast geplaatst. Deze kast is voorbereid op de nieuwe wet die in januari geldt”, aldus Rik. De kunststof deuren zijn volgens hem licht in gebruik, neutraal in aanzicht en op één van de twee deuren staat ‘Rookwaren’ en ‘NiX18’. Behalve bij LUKOIL zijn de deuren inmiddels ook geplaatst bij diverse andere tankstations, waaronder Esso Voskuilen in Woudenberg. “Daar zei de ondernemer meteen: laat die deuren maar hangen. Dat ziet er netjes uit zo”, zegt Rik. AB Interieurbouw kan de deuren namelijk van de kast afhalen, opbergen en deze op het laatste moment terughangen. Cees van Ommeren bevestigt de woorden van Rik. “Wij hebben de shop hier helemaal verbouwd en hierin ook meteen de nieuwe tabakspresentatie meegenomen. In eerste instantie was het de bedoeling dat we de deuren er pas later, meer richting december, in zouden hangen. Maar het staat prima zo.” Naast de standaardoplossing levert AB ook oplossingen op maat, zoals bij Vissers Energy Group. “Hier kiest de opdrachtgever voor een andere productgroep op de plaats waar voorheen de tabak werd gepresenteerd en verhuist de tabak naar lage kasten achter de balie.” Rik weet overigens dat ondernemers die de deuren plaatsen te maken krijgen met een minimale terugval van de tabaksomzet. “Het voordeel is dat we op de deuren de term ‘Rookwaren en/of NiX18’ communiceren. Dat zorgt ervoor dat klanten weten dat de stations nog gewoon tabak verkopen, alleen nu achter deuren. Maar haal je de tabak helemaal uit zicht door deze bijvoorbeeld in lades onder de counter te plaatsen, dan kan het hard gaan. Dan zijn omzetdalingen van 20 procent heel gewoon.”

Desastreus voor tankstations

Ondanks dat de geluiden bij Vissers Energy Group op dit aspect anders zijn – formulemanager Rick Teeuwen heeft het over een minimale omzetdip bij de verkoop uit lades – is het wel de reden dat Erik Lagendijk van Lagendijk Brandstof kiest voor een tabakspresentatie achter deuren. “Maar”, zegt Erik meteen, “ik wacht zo lang mogelijk met het afdekken. Er speelt namelijk ook nog de discussie dat we straks helemaal geen tabak meer mogen verkopen. Dat zou echt desastreus zijn voor veel tankstations.” Wel treedt de ondernemer voor dit ‘hoofdpijndossier’ binnenkort in overleg met de verschillende partijen. “Want als iedereen wacht tot het laatste moment, dan komt het ook niet goed.” Tabak is met een omzetaandeel van gemiddeld 70 procent essentieel voor de stations van Lagendijk Brandstof. “Het is een assortiment dat binnen handbereik van de medewerkers moet liggen. Daarom kies ik ook voor een presentatie achter deuren, op dezelfde plek als waar we nu tabak presenteren: achter de counter. En niet in lades. Dat is volgens mij helemaal niet handig”, aldus Erik. Ook heeft hij gekeken naar de verkoop van tabak via een automaat. “Maar ja, de omloopsnelheid is hoog en dan moeten medewerkers die automaat continu vullen. Nee, we willen onze medewerkers zo min mogelijk hiermee belasten.”